Mandag Morgen: Vækstudspil udløser ingen dansk Tesla

Mandag Morgen: Vækstudspil udløser ingen dansk Tesla
Regeringens vækstudspil målrettet mod fremtidens vækstvirksomheder er et skridt i den rigtige retning.

Men forslagene skal være mere potente og ambitiøse, lyder det fra erfarne vækstpraktikere.

Danmark skal have 32 nye giganter med mere end 1.000 ansatte inden 2020. Sådan lød den ambitiøse melding i det tidlige forår fraregeringen. Og i sidste uge landende vækstudspillet ”Et stærkere Danmark” som en del af regeringens 2025-plan.

Umiddelbart udløser de mange forslag begejstring blandt de praktikere, der til daglig er vidner til, at fremtidens nye Novo Nordisk eller Pandora bliver solgt til udlandet eller bliver børsnoteret uden for Danmark. Men det bliver ikke de forslag målrettet mod iværksættere og vækstvirksomheder, der kommer til at realisere ambitionerne om et dansk Tesla, Google, Facebook eller tilsvarende nyere vækstgiganter.

”Der er rigtigt gode spor i udspillet. Men forslagene skal være mere potente, man må godt blive mere ambitiøse.,” udtaler Jannick Nytoft adm. direktør i DVCA.

Samme toner lyder fra Christian Frigast, managing partner i kapitalfonden Axcel og næstformand i DVCA: ”Det er en lang række af rigtig gode initiativer, der vil starte toget i Danmark og kunne få det op i fart. Man kan godt diskutere, om det er ambitiøst nok alle steder, men det afspejler nok det muliges kunst med den måde Folketinget er sammensat på.”

Også Jesper Jarlbæk, der er formand for Danish Business Angels og næstformand i DVCA, er overordnet positiv, men savner vingesus.

”Vi er stadig meget langt efter at matche vilkårene i f.eks. Storbritannien,” siger han med henvisning til, at gode rammevilkår er en væsentlig grund til, at UK har dobbelt så mange iværksættere som Danmark.

Hvad angår de enkelte tiltags konkrete indhold, er der roser fra eksperterne til regeringen for at gøre noget ved, at de fleste danskere ikke engagerer sig i startups. Fremover står flere investeringslystne danskere til at få bedre muligheder for at investere aktivt i vækstmiljøet. Det vil ifølge Jesper Jarlbæk især øge mængden af penge til rådighed for virksomheder i de tidlige faser.

Du kan læse hele artiklen her (kræver login)